cloudfront
Bir Cami Nasıl Tasarlanır?

Cami sadece Müslümanlar için kutsal bir ibadet yeri değil, aynı zamanda toplum merkezi ve okul olarak da hizmet vermektedir. Çok çeşitli mimari tarzlara sahiptir, hepsinin özel gereksinimleri vardır.

Bu nedenle iç ve dış her bileşen, cami tasarımının bunların anlaşılmasını gerektirdiği konusunda derin bir anlama sahiptir;

Cami mimarisi çeşitleri

7. yüzyıldan beri tüm dünyada camiler inşa edilmiştir ve üç temel tiple tanımlanabilir;

Hipostil Camii

Hz. Muhammed'in evi, en eski camilere esin kaynağı olmuştur.

Ortak hipostil planın özelliği, sütunların dikey bir ızgara boyunca çoğaltılabildiği ve tek bir sütunla çevrili bitişik bir avluya sahip olduğu sütunlu salondur.

İç tasarım şirketi

Bu tip farklı camilerde iç mekâna büyük etki yaratmak için kullanıldı ve Büyük Kairouan Camii, hipostil caminin bir prototipidir.

Dört eyvan Camii

Eyvan avluya açılan bir alandır.

Ancak, dört eyvan camisinde avlunun her duvarı anıtsal bir salonla biter.

İç tasarım şirketi

Dört eyvan cami mimarisinde Mekke'yi hizalayan kıble eyvanı, İsfahan Ulu Camii'nde olduğu gibi genellikle en büyük ve en süslü şekilde dekore edilmiştir.

Merkezi planlı cami

En yaygın kullanım yeri, Osmanlı İmparatorluğu olup Osmanlı mimarları, Ayasofya'nın merkezi olarak planlanan kubbesinden güçlü bir şekilde etkilendi.

İç tasarım şirketi

İç sekizgen alan, duvarlara geri itilen 8 büyük iskeleyle genişletilir ve çerçevelenen küçük ve büyük kemerlerin diyaframlarından geniş alanı ışık ve renkle dolduran ritmik bir uyum yaratılır.(Cami tasarımına bakınız)

İslam dünyasındaki en önemli kentsel camilerden ve güzel binalardan birini inceleyelim;

Kubbet-üs Sahra ve Karakteristik Özellikleri

Kubbet-üs Sahra, Halife Abd al-Malik tarafından M.S. 685-692 yılları arasında inşa edilen ve Peygamber Muhammed'in Miraca yükseldiği kutsal kayanın yeri olan mekan olarak da bilinir.

Sekizgen bina o zamanlar tasarımın en gelişmişiydi, geri kalanı ahşaptan mermer bir taban üzerine inşa edildi.

İç tasarım şirketi

Sekiz tarafın dördü kapı ve yedi pencere içerir. Kubbe 25 metredir ve altın levhalarla kaplanmıştır. İç mekân mozaik, mermer ve Kur'an ayetleri ile dekore edilmiştir.

Mimarisi, 67 metre uzunluğunda, dış duvarlarının her birinin matematiksel ritmi, kubbenin çapı ve zeminden tambura olan yüksekliği nedeniyle bir başyapıt olarak kabul edilir.

Kubbe inşa edildiğinde, dış cephe mozaiklerle kaplandı. Güzel dış cephe karosu çalışması Kanuni Sultan Süleyman tarafından yaptırılmıştır.

İç tasarım şirketi

Fars usta seramikçilerin eşsiz yetenekleri ile 40.000 kiremit yerleştirildi. Tepeyi çevreleyen yazıt, Kur'an'ın kalbi sayılan Yasin Suresi'dir. Sultan II. Abdülhamid tarafından eklendi.

İçinden bakabiliyorsanız, kubbe doğrudan Mekke'ye hizalanan bir dolunay dekorasyonu vardır.

Bir caminin mekânsal bileşenleri

Cami planlamasının mekânsal bileşenleri üç bölüme ayrılabilir;

1- Sabit özelliği

Cami içi sabit özellikli bileşenler değiştirilemez. Bir alanın ölçeğini, boyutunu ve derinliğini içerir ve genellikle dua salonuna uygulanır.

Bölgelerin yerleştirilmesi

Yerleşim üç bölgede uygulanabilir:

a. İç bölge: Mihrap, ana dua salonu ve abdest alanını içeren alanlar.

b. Geçiş bölgesi: Sıra sıra kemerler, veranda ve avludan oluşur.

c. Dış bölge: Avlu ve yolu içeren cami çevresi vardır.

d. Islak alanlar: Abdest alanları ve banyolar ana dua salonundan uzakta ve binanın ayrı bir bölümünde yer almaktadır.

2- Yarı sabit bileşenler

Atmosfer, ortam ve mimari elemanların yorumundan oluşur. Bunlar kararlıdır, ancak kolayca değiştirilebilir.

3- Sabit olmayan özellik

Dış bölgeye dahildir ve tasarımı ile yeni gelenler için unutulmaz bir yolculuk haline getirir.

Algedra’nın İslami İç Tasarım portföyünü inceleyin.




İlginizi çekebilecek makaleler